Kläder och Personal Branding

2 06 2008

VI uppfattas delvis av omvärlden beroende på hur vi ser ut, speciellt första gången då vi ser någon. Kläder är vår yttre förpackning, testa att klä dig i kostym ena dagen och nästa dag som en punkare eller hip hoppare. Jag kan garantera att folk kommer uppfatta dig annorlunda ibland också ett annat bemötande.

Kläder är en del av oss själva, vi väljer kläder vi tycker om och som passar oss. Detta återspeglar sedan vårt varumärke och blir en del av vår profil och image. Vi bygger upp det egna varumärket med hjälp av kommersiella klädmärken. Vi skapar en sturktur av varumärken som stärker bilden av det egna märket. När vi köper kläder så köper vi det vi tycker om. Något som är snyggt, man gör ett medvetet val. Man får den där känslan som säger ”detta gillar jag” Då är plagget genast personligt och passar in i vår bedömning av vad som är ”fint” Alla människor bedömmer ”fint” på olika sätt. Man kanske även väljer ett plagg som vars varumärke återspeglar etiska värderingar eller liknande som ger uttryck för de egna värden man kan förknippa med sitt personliga varumärke. Det betyder alltså att man sympatisirerarmed plaggets varumärke och man kan integrera det i sin egen varumärkesarkitektur.

På samma sätt som vi bedömmer märken i en butik bedömmer vi personer och människor i vår omgivning. Vi skapar en bild av hur en människa är vid bedömmningen av deras arkitektur av varumärken som ska spegla och förstärka bilden av personen.

VI brukar därmed dela in oss i sociala grupper som alla har egna värderingar och ett eget tycke om vad som är ”fint” Då skapas en generell bild av alla i denna sociala grupp som vi sedan stämplar alla i gruppen. OFta brukar den första bilden av en person ändras och många gånger går det inte att bedömma ”boken efter omslaget” Men det talar åtminstone om något om personens värderingar.


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar