Personal Brand Management

Personal Brand Management-
Det finns många vägar till att nå framgång, men det är svårt att skilja på vad som funkar och vad som är mindre bra. Idag är det ett faktum att alla individer är sitt egna personliga varumärke, precis som ett företags varumärke utstrålar varje varumärke något unikt. Varumärket är knutet till värderingar, utseende, image och profil. Det finns ett antal faktorer som gör att ett företags produkter lyckas eller blir populära. Det tar tid att bygga upp ett starkt varumärke, något bland det allra viktigaste är att underhålla och sköta om varumärket aktivt. Personligen tror jag att man på många plan kan driva sitt liv precis som om man hade lett ett framgångsrikt företag. Jag tror inte det finns någon gyllene medelväg att nå framgång. Eller att man kan läsa en bok som heter ”vägen till framgång” eller nått sånt löjligt, utan man måste verkligen jobba aktivt och ha en stadig grund att gå på. Det krävs planering, mycket planering men främst måste man kunna sätta sina planer i verket. Det kallar jag för PBM som står för Personal Brand Management och det finns olika styrintrument för att sköta sitt brand.

Jag tänker skriva om olika verktyg och hur man på ett bra sätt kan skapa, underhålla och utveckla sitt personliga varumärke. Många tycks tro att personligt varumärkesbyggande bara har att göra med karriär och arbete vilket inte stämmer eller att det bara är något för ”kändisar”. Man måste fokusera på alla viktiga delar som finns runt sitt varumärke och i sitt liv. Det jag vill komma fram till är att livet liknar det som så vackert kallas för integrerad marknadsföring. Genom att man medvetet integrerar olika aktiviteter i livet och kopplar dem till varandra. Då kan ofta positiva synergieeffekter bli produkten, som senare leder till att man kommer i mål.

Personal Branding är en kärleksförklaring till våra medmänniskor, det handlar om att kontrollera och erbjuda marknaden det absolut bästa av mig själv samtidigt som jag når mina mål, uppfyller mina visioner och lever de drömmar jag har. Precis som du styr datorn med ditt tangentbord, så kan du styra ditt liv. Du måste bara trycka på rätt knappar. Vid byggandet av sitt varumärke måste man komma ihåg kärleken, kärleken till sin nästa, kärleken till sitt jobb, kärleken till sina barn, vänner, bekanta, Kassörskan i mataffären. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, det jag vill få nämnt är att samtidigt som man håller fokus på sitt eget varumärke så måste man hålla en balans och fokusera på det som finns runt och omkring varumärket.

Om du som jag tror att det personliga varumärket kan utvecklas och förbättras. Verktyg för PBM kommer finnas på bloggen i form av material, tips och exempel.

”Nobody will believe in you unless you believe in yourself.” Liberace (1919 – 1987)

Lämna en kommentar