Skriva CV

Ditt CV eller Curriculum Vitae som det även heter, är bland dina viktigaste dokument du har. CV:et är ditt säljbrev när du letar efter nya jobb. Ett dåligt CV kan faktiskt vara avgörande för om du får jobbet eller inte, det spelar ingen roll om du söker till en chefstjänst eller en lagertjänst. CV:et är Du, Dig, Ditt varumärke på ett papper, ser detta papper slarvigt ut så drar den som läser det genast slutsatsen att du också är slarvig. En sådan slutsats skulle skada ditt varumärke enormt Jag vill inte skrämmas men det är otroligt viktigt att ha en bra layout, en lockande beskrivning av dig själv, intressanta meriter, utbildningar och sist men inte minst en anledning till varför du skickar detta CV. Det kan ibland vara svårt att få ner all denna information på ett tydligt, konsekvent och säljande sätt. För du försöker trots allt sälja ditt varumärke till läsaren av ditt CV.

Något bland det allra viktigaste idag när man marknadsför vanliga produkter och tjänster är kundvärde. Försök att formulera ditt värde för ”kunden” som i detta fall är en rekryterare men måla inte upp en bild som är falsk. Ge en autentisk bild av dig själv fast på ett lockande och säljande sätt. När du jobbar med att utveckla ditt varumärke faller sig en naturlig position och profil för varumärket. Som ofta brukar förenkla beskrivningen av dig själv men även din självkännedom kommer bli skarpare. Som resulterar i att du mer precist kan peka ut det unika med ditt varumärke. Jag kommer under knappen DOWNLOAD IT lägga upp ett fiktivt CV där det kommer finnas mycket inspiration att tillgå. Jag använder själv denna mall på mitt CV, där får jag plats med en kort introduktion om mig själv, mitt syfte, arbetserfarenhet, utbildning och övrigt.

Kom även ihåg att uppdatera ditt CV inför varje ny ansökan, ”massmarknadsföring” är idag utdöende. Satsa på ett relationellt CV där du försöker skapa en kontakt med läsaren. Det är även mycket mer intressant att läsa ett personligt ställt CV, och med en anledning till varför du just är intresserad av detta företag eller tjänst. Om inte annat brukar den frågan komma på intervjun och då kan det vara bra att redan ha svaret klar för sig.

Slutligen så kan vi konstatera att ditt CV är en förlängning av dig själv som ofta används när man söker jobb. Det är ditt reklamblad, säljbrev, produktinformation men utan en bra produkt och ett starkt varumärke är det svårt att sticka ut och bli attraktiv. Glöm därför inte att aktivt utveckla ditt personliga varumärke och att alltid ha en strategi!

Som nämnt ovan kommer inspirations CV:et ligga ute på Download it, ta dig en titt!

Lämna en kommentar