Arbetskollegor

23 05 2008

Har man en bra kontakt med sin kamrater på jobbet så brukar livet bli lite enklare. Det kan vara allt ifrån avlastning till att man turas om att köpa lunch etc. Jag tror att man många gånger på en arbetsplats kan försöka utvärdera sitt eget beteende och insats. Försöker man själv att alltid göra sitt bästa och försöker angripa vardagens problem med en positiv tanke så smittar det av sig på andra. Oftast är den stora anledningen till att man jobbar att tjäna pengar. Det måste man ha i bakhuvudet, det är skillnad på att vara bästis med kollegorna och ha en bra och sund relation med sin arbetskamrater. I de flesta fall så är man anställd, någon betalar för att man ska göra en uppgift eller syssla. Den som betalar förväntar sig något i motprestation. I en dålig arbetsmiljö så läggs ofta mycket skuld på arbetsgivarna och de blir lätt utmålade som bovar. Arbetsgivare är bland annat ytterst ansvariga för att verksamheten jobbar mot de mål som är uppsatta. Men jag anser att alla som jobbar på en arbetsplats är ansvariga för trivseln och det spelar ingen roll man har på företaget. Det uppstår konflikter på en arbetsplats det vore nästan lite konstigt annars, men man måste lära sig att acceptera sina kollegor och medmänniskor. Att själv vara delaktig i spridandet av dålig atmosfär kommer bara att leda vidare i en ond cirkel. Därför så föregå med gott exempel, försök ha rätt mentala inställning som krävs för att just dina arbetsuppgifter ska klaffa. Det smittar av sig, likaväl som negativ inställning smittar av sig… (och gör du ett bra jobb så mår du själv bra, förhoppningsvis plånboken med)


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar