Stereotyper

25 05 2008

Vad är det egentligen som gör att vi med hjälp av utseende och prylar kan bedöma en annan människa? Vårt utseende och de prylar vi har komminucerar olika meddelanden till omvärlden. Det är ofta lätt att dela in människor i fack beroende på utseendet. Kan det vara så att vissa ”stilar” komminucerar speciella värden och att materiella varumärken (kläder, prylar etc.) tillsammans bygger upp en front och berättar något om bäraren. Ofta är ens personliga stilval väldigt medvetet precis som de prylar man köper. Man kanske inte tänker just på den stereotypa uppfattningen det kan ge. Men man gör ändå ett medvetet val när man kär sig, fixar håret och köper prylar.

Då kan man ju ställa sig frågan: måste jag vara på ett visst sätt för att använda detta?

Hur många har inte haft fel om en person som man bedömt enbart beroende på utseende? Jag har haft fel där i alla fall…

För att inte förvirra omvärlden och röra om ens egna värderingar tror jag det därför är mycket viktigt att alltid följa sitt hjärta och att köpa saker man kan koppla till sitt eget varumärke och de personliga värderingar man har. Stereotypa förväntningar och generaliserande är något vi inte kommer att komma ifrån. Anledningen till det är att det finns allmäna bilder och fack som redan är etablerade i våra hjärnor. Det finns någon sort av allmäna fördomar som har grott hos oss sedan barnsben.

Några stereotyper:

Backslickat hår och kavaj=Rik

Glasögon=Smart

Punkare=Drägg

Stylad BMW=Invandrare

Det finns hur mycket som helst, ibland stämmer modellerna men ibland inte. Det är därför inget konkret och mitt råd är att jobba för att ha såpass självkännedom att om man blir indelad i ett fack av andra. Att det stämmer, alltså ge en autentisk bild av sig själv… Det är det viktigare för ditt varumärke än en falsk bild som inte stämmer! Men alla bör vara medvetna om att vi uppfattas omvärlden delvis av hur vi ser ut.


Åtgärder

Information

Ett svar

28 05 2008
Philip

haha ja det stämmer det där med stereotyper du 🙂

Bra mackan! jobba på

Lämna en kommentar